Vælg en side

Udvalgte anmeldelser og anbefalinger

Vedrørende Sommerfuglen på Balis himmel:

Anbefaling fra Teresa Sol, goodreads:
”Sjældent læser jeg bøger, men et eller andet ved denne bog vakte min interesse. Den er hjertevarm og ægte samt skrevet i et spændende sprog, som gjorde, at jeg havde lyst til at læse mere hele tiden. Historien har været en øjenåbner for mig og har hjulpet mig til at følge mit hjerte.” ★★★★★

Anbefaling fra Annika, goodreads:
”Tak for en fin og sanselig fortælling om en spirituel rejse. Om at leve sin sande mening og værdier, finde indre fred og sjælevenner, åndelig søgen og forbindelse, trods de jordiske barske realiteter og kompleksiteter. Smukt.” ★★★★★

Vedrørende Til sidst findes kun kærligheden:

Lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter:
”Romanen er fuld af sansninger, eksistentielle overvejelser og små skarpe iagttagelser … Romanen er velskrevet, skarp og nærmest finmejslet i sproget … Fortælleren Beate forsøger at finde sin plads i en larmende verden. Buddhisme spiller en væsentlig rolle, uden at den har karakter af omvendelseslitteratur …
Louise Lundberg Claesen fortsætter sit forfatterskab med en fin, lille roman om at udvikle sig i livet og at finde det sted, hvor tingene falder på plads.”

Anmeldelse af Søren Staal Balslev, Weekendavisen:
”Sprogligt har Louise Claesen fat i noget centralt. Hun har … et godt greb om sansning, situationsbeskrivelser og besidder fra tid til anden en forjættende klarhed. Særligt i de enkle rumskildringer … udmærker hun sig ved både tilbagelænet sproglig styrke og selvsikkerhed …
Til sidst findes kun kærligheden er en uanstændigt paradoksal oplevelse, der veksler mellem trashy åndelighedsautofiktion og poetisk legitimitet.”

Vedrørende Hannahs sang:

Henrik Strube, sanger og sangskriver:
”Vildt smuk samling digte i Hannahs sang. Der er musik, kød og blod og fuld knald på sanserne. Lang tid siden, at jeg har læst noget så godt.”

Lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter:
”Det er erotiske digte … De besynger kærligheden i et sanseligt og billedmættet sprog … Billederne er foruden af kroppen – læber, favn, arme, hænder – hentet fra et mellemøstligt univers – ørken, oase, rose osv. Stednavnet Bethlehem nævnes. Også en rosenkrans/en bedekrans og et kloster nævnes.
Der er mange gentagelser, som får digtene til at fremstå rytmiske og suggerende … Det er L.L.C.s første digtsamling … Fin debut. Digtene virker sarte, men har energi.”

Anmeldelse af Peter Stein Larsen, Kristeligt Dagblad:
”… brugen af de mange abstrakter som ’salighed’, ’intethed’, ’elskov’ og ’forladelse’ giver sproget et noget altmodisch præg. Alligevel er der bestemt tekster i Hannahs sang, der har en hudløshed og ægthed, der griber læseren. Det gælder især de korte og koncentrerede tekster fra bogen såsom: ’Der er ingenting, ingenting nu. Jeg er/en blegnet sommerfugl inderst i et bur./Kom tilbage. Kom tilbage, siger jeg.’”

Ide Hejlskov, forfatter, ph.d. i litteraturvidenskab, tidligere anmelder gennem mange år:
”Louise Lundberg Claesen har skrevet en forunderligt lysende og anderledes digtsamling om åndelig søgen og hengivelse. I begyndelsen bæres jeget på et silkeslør. Mod slutningen bliver hun selv til et. Hun transformeres til noget helt andet i sin længsel efter og i sin sammensmeltning med det evige.
Hannahs sang er en sanselig, åndelig sang båret af sproglige paradokser, enkelhed og grammatiske brud, der rækker mod et intet – en åndelig evighed, et håndgribeligt du. Så smukt!”

Vedrørende Camille:

Poesibogen i Dagbladet Information:
Den 17.10.09 var Louise Lundberg Claesen ugens person i Poesibogen i Dagbladet Information i forbindelse med udgivelsen af Camille. Læs her hvad Louise svarede på de ti faste spørgsmål.

Maria Helleberg, forfatter:
”Meget glad for Camille.”

Lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter:
”Følsom debutroman om en parisisk kvinde … Louise Lundberg Claesen skriver i et på en gang kortfattet og poetisk sprog med en blanding af sansninger og konstateringer … Hun har opholdt sig i Paris, og lokalkendskabet mærkes tydeligt i romanen ….
Sproget er stille og effektivt. Krusningerne i handlingen er små på overfladen, men dybe i personernes liv. En velskrevet roman om det svære liv og den problematiske kærlighed.”

Bo Nygaard Larsen i tidsskriftet Nyt fra danske sømands- og udlandskirker:
”Paris har i århundreder været en magnet på alverdens kunstnere. Det gælder også Louise Lundberg Claesen, der lader sin debutroman Camille foregå i byernes by … Louise Lundberg Claesen skriver med stor overbevisning og har præcis den finhed i sproget, der om noget hører Paris til.”

Anbefaling ved Jette Mortensen, Holte Bibliotek:
”Jeg læste først og fremmest bogen Camille, fordi den foregår i Paris. Den har en dejlig beskrivelse af miljøet og gaderne i Paris, man kan næsten følge hovedpersonens færden, hvis man selv kender Paris’ gader godt. Man følger Camille i hendes lejlighed og kan dufte Paris gennem de åbne vinduer …
Den dejlige pariserstemning bliver dog hurtigt overskygget af den alvorlige baggrund for Camilles handlinger. Selv om jeg mest er til ’feel good’-bøger, og denne er af en anden genre, kan jeg kun anbefale bogen.”

Anmeldelse på Boggnasker.dk, skrevet af tenner:
”Sproget er lettere poetisk og samtidig meget enkelt, hvilket passer godt til bogens stil. Bogen minder mig utrolig meget om de gamle franske film … ’Den franske nybølge’, hvor filminstruktørerne prøvede nye metoder af. Camille vil jeg anbefale til folk, der kan lide udviklingsromaner.”